סובבו לאחור את גלגלי ההיסטוריה | שלום זרביב |

Je voudrai connaitre les synagogues en Algérie ! CC: L'ALGERIE : Forum Zlabia - Les Juifs d'Algerie

סובבו לאחור את גלגלי ההיסטוריה: מכתב תמיכה ברוח ג'דידה

שמי שלום זרביב, ואני בן למשפחה יוצאת חבל קונסטנטין אשר באלג'יריה. משפחה שעזבה את ביתה ורכושה לבלתי שוב, יחד עם 130,000 יהודים נוספים, במהלך מלחמת העצמאות האלג'ירית, העקובה מדם, שהתרחשה בסוף שנות החמישים וראשית שנות השישים של המאה הקודמת. מלחמת האזרחים הנוספת שפרצה באלג'יריה בשנות ה-90, והתעוררות פעולות האיבה מצד מיליציות אסלאמיסטיות קנאיות, אילצו, בסופו של דבר, גם את היהודים המעטים שנותרו באלג'יריה להגר ממנה. האירועים האלימים והטרגיים, במחציתה השנייה של המאה-העשרים, גדעו באיבן 2500 שנות היסטוריה יהודית אלג'ירית מפוארת. אלפי שנים בהן הקהילה היהודית המשגשגת היוותה חלק משמעותי ובלתי נפרד מהתפתחותו החברתית, הכלכלית והתרבותית של המרחב האלג'ירי. גם בעידן המודרני סיפקה יהדות אלג'יריה לעולם אנשי רוח ומדע רבים, סופרים, משוררים, יוצרים, אנשי קולנוע, מוסיקאים ופוליטיקאים: מהבולטים שבהם ניתן למנות את הפילוסופים המשפיעים ז'אק דרידה וברנאר אנרי-לוי, הסופרת הפמיניסטית הלן סיקסו, הבמאי עתור הפרסים קלוד ללוש, הפיזיקאי זוכה פרס נובל ברוך בנאסרף והזמר הפופולארי אנריקו מסיאס.

מאות בשנים חיו יחדיו בשכנות טובה ערבים, ברברים ויהודים באלג'יריה, תוך בניית יחסי אמון וערבות הדדית. שומה עלינו לזכור, כי לאחר הרקונקיסטה הנוצרית בספרד ופורטוגל, שהביאה עימה את האינקוויזיציה האכזרית ואת גירוש ספרד, היו אלו מוסלמי אלג'יריה אשר קלטו בזרועות פתוחות את הפליטים היהודים ואפשרו להם, במתינות ובסובלנות לשקם את קהילותיהם באלג'יר, קונסטנטין ואורן, ולהחיות מחדש את דתם ותרבותם.

החטא הקדמון אשר הביא לפילוג ההיסטורי בין יהודים למוסלמים באלג'יריה לא היה קשור מעיקרו בציונות או בהקמת מדינת ישראל, כנהוג לחשוב, אלא בקולוניאליזם המערבי, בדמותה של צרפת, אשר העניק ליהודים באלג'יריה בשנת 1870 אזרחות צרפתית וסירב להעניקה לתושביה המוסלמים. מדיניות ההפרד ומשול הצרפתית הייתה בעוכרם של יהודי אלג'יריה, אשר מעתה יסומנו ותויגו יחד עם הפולשים הצרפתים השנואים. בסופו של יום, וחרף העובדה שיהודים רבים לחמו בצד האלג'ירי בזמן מלחמת העצמאות, רובם המוחלט נאלצו לעזוב את המדינה יחד עם הפטרונים הצרפתיים, 'הרגליים השחורות', לאחר הסכמי אוויאן ועצמאות אלג'יריה ב- 1962.

מחוז קונסטנטין, הערש התרבותי שלי ושל משפחתי, הזיכרונות שלנו, הזהות שלנו, נגזל מאיתנו באכזריות על ידי שלטון קולוניאלי דכאני ונצלני, שבכל מקום אליו נשלחה ידו הארוכה והחמדנית הושכנו הסכסוך, ההפרדה והשנאה בין קבוצות אתניות ודתיות, שסתמו את הגולל על מאות שנות התפתחות חברתית הרמונית. אנו יוצאי יהדות אלג'יריה, פליטי קונסטנטין, משמשים עדות חיה לקולוניאליזם החזירי ולצביעותו ההיסטורית של המערב הצדקני. בחתימתי על מכתב זה, אני מייחל כי רוחות השינוי הרוחשות בימים אלו בעולם הערבי, ושלום עתידי בין מדינת ישראל למדינות ערב, יסובבו את גלגלי ההיסטוריה אחורנית לימים בהם יחסי אחווה ואמון שררו בין יהודי ארצות ערב לאחיהם המוסלמים.

שלום זרביב, ירושלים, דוקטורנט במחלקה למדע המדינה באוניברסיטה העברית בירושלים.

מודעות פרסומת

אודות Mati Shemoelof

משורר, עורך וסופר. A Writer
פוסט זה פורסם בקטגוריה המכתב 2011, עם התגים , , , , , , , , , , , , , , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

4 תגובות על סובבו לאחור את גלגלי ההיסטוריה | שלום זרביב |

  1. מואיז הגיב:

    כמה הערות בשולי הדברים. רוב אלג'יראים שאני מכיר הם מזמן מצורפתים לגמרי ומאוד מזדהים עם הערכים הרפוהליקאים.
    רק 10% מיהודי אלג'יר הגיעו לישראל.
    היהודים לא גורשו מאלג'יריה אלא הצרפתים. גורשו מליון צרפתים. היהודים גורשו בשל היותם צרפתים.
    יהודי אלג'יריה לא הסכימו לקבל אזרחות צרפתית ב 1870, היא נכפתה עליהם.
    באוראן היה שילטון ספרדי (ועד כמה שזה מעניין גם עיר של שלוש דתות שחיו בשלום…) עד שב 1649 הספרדים גירשו את כל היהודים. הקהילה הוקמה מחדש רק הרבה יותר מאוחד במאה השמונה עשרה.
    הרבה חלקים מאלג'יריה, כולל אוראן היו מרוקאים וצרפת כפתה על מרוקו במאה התשע עשרה לסמן גבולות לפי רצונה.

    במידה רבה היום הקהילה האלג'יראית דור שלישי שעברה דרך צרפת ועלתה לארץ בשנים האחרונות היא קהילה מאוד ימנית ושונאת קולנית של ערבים. בכל מקרה שבו אני שומע שם משפחה מרוקאי בתנועות ימין קיצוניות מתברר שמדובר באלג'יראי. אשתי באה ממשפחה אלג'יראית שחלק בצרפת וחלקה בארץ כך שאני קצת מכיר את הקהילה הזו, אין לי מחקרים לבדוק את הדברים כך שבהחלא יכול להיות שאני מדבר מהתבוננות אישית מאוד מצומצמת.

  2. שלום הגיב:

    מסכים עם דבריך ודיוקיך החשובים שמחזקים ברובם את דברי, בכפוף לתיקון קל זווית ראייתי אינה צרה אלא להיפך רחבה מאוד.
    אני מתבונן על התהליכים ההיסטוריים, ממעוף הציפור אם תרצה, והתיזה שלי שהצרפתים סכסכו בין היהודים למוסלמים ללא קשר לישראל ולציונות. ניציות היהודים האלג'ירים בישראל, היא הנותנת, הינה תוצר לוואי של הבחישה הצרפתית ההיסטורית באלג'יר.
    סובבו את גלגלי ההיסטוריה לאחור היא לא קביעה אלא כמובן משאלת לב בתקווה לעתיד טוב יותר.

  3. אוסנת הגיב:

    שלום לך ד"ר שלום זרביב

    ברצוני להתחקות אחר מקורויה של משפחתה של סבתי (אידוקס זרביב) ואחר משפחתו של סבי (פנחס אטלי בן מאיר). כולם ילידי קונסטנטין שבאלג'יר. האם יש בידך מידע כיצד אוכל לעשות זאת? במידה וכן אשמח אם תוכל ליצור עמי קשר במייל osisarig@gmail.com

  4. יוחנן הגיב:

    סבא שלי הוא רבה של קוססטנטין
    רבי יצחק זרביב זצ"ל

    רציתי לברר קצת על השורשים שלי

    והאם הוא נכד של הזרע אמת רבי מכלוף זרביב

    וגם האם זרביב זה ממגורשי ספרד

    אגב אשתו של רבי יצחק היא ממשפחת ג'דז

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s